学校生活

国際教育

2020/02/15

ハーバード研修一日目・二日目

日本語レポート

札幌からボストンまで天気に恵まれスムーズな移動でしたが、ボストン着後はあいにく、雨に見舞われています。それにより、残念ながら、ハーバードの校内を見て回るツアーがまだできておらず、例年ハーバード着後すぐに撮影する全体写真の撮影ができておりません。

 授業初日の月曜日、生徒たちは東京大学を離れてハーバード大学に来た、ある日本人学生について学びました。彼女は日米の違いとそれぞれの大学入試制度について語ってくれました。

基本的にセンター試験での点数を重視して受験するので、点数で判定されることを好む生徒は、日本が合うだろうと指摘しました。一方アメリカでは、SATに加えて、部活の参加やボランティア、GPAや論文など様々な角度からの人物像を求められます。数字だけでなく、受験生がどのような人物であるのかを見られます。どちらのシステムも善し悪しがありますので、各個人がどちらを選ぶかはその人次第であると話されていました。

 2つ目の講義は移住と移民についてでした。人が自国内で、または海外へと移動せざるをえない原因は何なのか。生徒たちにとって大きなトピックで、街から街へ、州から州へ、国から国へと何によって人は移動するのかをしっかりと考えていました。戦争により故郷を追われる人や、新しい仕事のために新天地へ行ったり、ひどい労働条件のためにより良い機会を求めて別の国行ったりする場合などを想定していました。

 生徒たちは地元の視点とグローバルな視点の両方から物事を見ることで、自国や他国の状況にういて理解を深めていました。以下は、生徒たちの感想です。

・講義中には、日本の大学やアメリカの大学の魅力や素晴らしさを学んだ。日本に目を向けるだけではなく、世界に目を向けることも大切だと思った。

・進路については日本にしろアメリカにしろ、良い所はあるのでまずは知らなければならないのでたくさん調べようと思った。

・上手く話せなくても、相手はちゃんと聞いてくれるから、焦らずに自分が話せる所まで伝えないと英語力も上がらないのだと、今回講義を聞いて改めて思った。

・日本の大学とアメリカの大学でどっちが良いかは一人一人の判断なのだと分かった。

English Report

Harvard University Program Day 1 & 2

We were very fortunate to have good weather on our flight out of Sapporo and Tokyo bound for Boston, which made the flight very smooth and enjoyable. However, when we arrived in Boston we were met with rain, and it has not stopped raining since we arrived on Sunday. It has let up now and then, but for the most part it has been a wet trip so far. This has kept us from having a tour at the start of the program of Harvard and learning about the rich history of this incredible institution. So, we have not had a great picture of all of us together so far which we usually do from the outset. 

On Monday, our first day of classes, students studied about why one Japanese student left Tokyo University for Harvard University, and her journey and background which lead her there. Additionally, she discussed differences between the U.S. and Japan and their respective college entrance requirements. She pointed out how for students who like to be looked at by test scores that Japan is a great place because you know if you get in based on your Centre Exam scores. On the other hand the U.S. looks at students much more holistically by looking at their SAT (Center Exam) scores, their after school club participation, volunteer work, GPA, and essays which will give admission officers a much clearer picture of the candidate and who they truly are rather than just by a number. Of course, both systems have their merits and demerits, so it is up to each individual to decide which he or she thinks is best for them. 

The second lecture was about migration and what causes people to move around within their own country and also abroad as well. This was a great topic for the students to consider what pushes and pulls people to relocate from city to city, state to state, and country to country. Keisho students thought about in Hokkaido about some of the train lines closing down and how that might push someone to move to a new town or city, and abroad in war-torn countries and how war pushes people to flee from their homelands; on the other hand students thought about how being offered a new job will pull them to a new place, or how poor working conditions in one country can pull them to move to a different country for better opportunities. 

Students had the opportunity to reflect on two different issues on both a local and global perspective which enables them to better understand conditions at home and abroad and why certain issues have bigger impacts on them or not. 

Here are a few student comments from today: